Tip 2: Vraag wat mensen nodig hebben

Als je een evenement organiseert, vraag dan vooraf wat deelnemers nodig hebben om deel te kunnen nemen. Je kunt immers niet weten wat mensen al of niet nodig hebben, dus vraag het! Bijvoorbeeld via een aanmeldingsformulier.

Op het aanmeldingsformulier kun je enkele vragen opnemen rondom toegankelijkheid van je evenement, zoals “Heeft u wensen rondom toegankelijkheid? Zo ja, welke?” en “Heeft u dieetwensen? Zo ja, welke?”. Bij grotere evenementen kun je eventueel een algemene vraag toevoegen: “Zijn er andere zaken waarvan wij zouden moeten weten?”

Vanzelfsprekend welkom

Deze vragen op een aanmeldingsformulier opnemen heeft een aantal voordelen:

Ten eerste voorkom je dat je met de belangrijkste beperkingen rekening houdt, terwijl je niet weet of dat wel nodig is. Weinigen zitten op extra werk te wachten, en je bent vast geen uitzondering. Dus voorkom dat je meer regelt dan nodig is!

Ten tweede laat je zo zien dat mensen met een beperking vanzelfsprekend welkom zijn, en dat je je best doet om hun deelname mogelijk te maken.

In redelijkheid

Realiseer je wel dat deze vragen een inspanningsverplichting betekenen: het is belangrijk dat je je best doet de gevraagde wensen ook daadwerkelijk te leveren! Want anders wekt het vooral frustratie op, en dat geeft je evenement een slechte naam.

Aan de andere kant weet iedereen: wat niet kan, kan niet. Het gaat erom dat je je best doet, binnen de mogelijkheden die je tot je beschikking hebt. Niemand zal het onmogelijke verwachten.

Vooral kleinere initiatieven met een (zeer) beperkt budget nemen daarom vaak een opmerking op als: “We vinden het belangrijk dat iedereen die dat wil, aan onze bijeenkomst kan deelnemen. We doen ons best om te bieden wat je nodig hebt om deel te kunnen nemen, maar het kan zijn dat we niet aan alle verzoeken kunnen voldoen.” Mensen hebben hier doorgaans begrip voor.

Overleg met deelnemer

Mocht je niet weten hoe je het gevraagde kunt regelen of mocht je vragen hebben over een verzoek, dan kun je het beste contact opnemen met de betreffende deelnemer. Die is immers ervaringsdeskundig, en kan je dit ongetwijfeld vertellen!

Kortom, vraag wat mensen nodig hebben, want dat weten zij zelf het allerbest.

Meer weten?

Heb je vragen over deze tip? Of wil je meer weten? Geef een reactie onder dit artikel of neem contact met me op. Dit artikel is onderdeel van een serie met tips over toegankelijkheid.

Reactie toevoegen

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Filtered HTML

  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.