De magie van droog borstelen (dry brushing)

Doucheborstel [foto: SPA-Västkusten]

Een paar maanden geleden heb ik me verdiept in detoxing, oftewel ontgiften. Een gouden tip was dry brushing (droog borstelen). Dat is goed voor de doorbloeding van je huid en het stimuleert je lymfesysteem om afvalstoffen af te voren. Daarnaast had droog borstelen voor mij nog een onverwacht extra effect!

Droog borstelen

Bij toeval vond ik een Amerikaanse dame die zich in ontgiften heeft verdiept, omdat ze chronisch ziek was geworden en artsen haar niet verder konden helpen. Eén van de technieken die zij aanraadt, is dry brushing. Droog borstelen, dus. Ik had hier nog nooit van gehoord, maar het is heel eenvoudig. Je koopt een (douche)borstel - bij voorkeur van natuurlijke materialen - en daarmee borstel je je huid. Niet onder de douche, maar droog. Bijvoorbeeld 's ochtends voordat je opstaat.

Gezondheidsvoordelen

Dit droog borstelen heeft meerdere gezondheidsvoordelen. Om te beginnen stimuleert het de doorbloeding van de huid, wat natuurlijk altijd goed is. Maar als je van beneden naar boven borstelt, dus begint bij je voeten en dan langzaam richting je hart borstelt, dan stimuleert het ook je lymfesysteem. Verder voelen veel mensen zich in algemene zin energieker als ze zich op deze manier borstelen. Tot slot ondersteunt het je lichaam bij het afvloeien van overbodige stoffen en afvalstoffen uit je lichaam.

Ik moet bekennen dat ik aanvankelijk sceptisch was. Zo eenvoudig en zoveel voordelen? Dat geloofde ik niet! Maar het is een van de goedkoopste technieken die ik kon vinden, dus gezien mijn beperkte budget heb ik het uitgeprobeerd. Niet geschoten is zeker mis, nietwaar…

Weldadig

Totaal onverwacht bleek droog borstelen een absolute weldaad te zijn! Mijn huid bleek te snakken naar aanraking. Na ruim een jaar coronamaatregelen was ik het volledig ontwend om aangeraakt te worden. Ik had het me niet gerealiseerd, maar mijn lichaam bleek te hunkeren naar aanraking. De eerste paar keren droog borstelen waren onbeschrijfelijk prettig.

Het droog borstelen doet me fysiek erg goed. Ik voel me inderdaad energieker op dagen dat ik het doe. Wat ik ook niet verwacht had, is dat het me ook mentaal erg goed doet. Elke dag kwam ik een beetje beter in mijn vel te zitten. Mijn gemoed klaarde op en het leven leek nét iets makkelijker dan het lange tijd geweest was.

De eerste weken borstelde ik mezelf elke dag, omdat mijn lichaam er duidelijk naar snakte. Inmiddels doe ik het maanden en kan ik met minder toe. Maar ik vind het nog steeds een prettige start van mijn dag. En als ik het een aantal dagen vergeet, doet de eerstvolgende keer me opnieuw heel erg goed.

Alleenstaand

Eigenlijk is dit positieve effect niet zo vreemd als het lijkt. Ik woon alleen en ik zie maar sporadisch familie of vrienden. Iedereen woont ver weg of durft niet te reizen. Of hebben zelf een beperking en kunnen daardoor niet reizen. Sommige vrienden komen wel langs, maar houden angstvallig 1,5 meter afstand.

De enige mens die mij de afgelopen maanden heeft aangeraakt, is mijn fysiotherapeut. Maar die zie ik maar een keer in de twee à drie weken en deze masseert alleen de pijnlijke spieren in mijn rug. Dus dat is toch zeer beperkt.

Aanrakingsdeprivatie

Het is bekend dat een tekort aan aanraking zeer grote gevolgen heeft op onze gezondheid. Fysiek leidt aanrakingsdeprivatie tot een verhoging van onze stress, depressie en zelfs pijn. Ook zorgt het ervoor dat ons immuunsysteem minder goed functioneert. Psychisch is er een direct verband tussen aanrakingsdeprivatie en agressie, zowel verbaal als fysiek. Bij (jonge) kinderen kan het zelfs leiden tot groeiachterstanden en ontwikkelingsstoornissen.

Aanraking zorgt voor stimulatie van de drukreceptoren in onze huid, die op hun beurt de nervus vagus stimuleren. De nervus vagus is een belangrijke speler in het parasympatisch zenuwstelsel, ons rust- en herstelsysteem. De nervus vagus zorgt onder andere voor een verlaging van cholesterol (stresshormoon) en een verhoging van serotonine (anti-depressivum, pijnbestrijder).

Vijf tips

Nu ik dit alles weet, sluit ik af met vijf eenvoudige tips om aanrakingsdeprivatie te voorkomen. Voor iedereen die net als ik ook te weinig aangeraakt wordt.

  • Blijf mensen binnen je eigen bubbel aanraken en knuffelen.
  • Heb je huisdieren? Aai en knuffel ze vaker dan normaal.
  • Borstel je huid droog af. Advies is 5 tot 10 streken per lichaamsdeel.
  • Douche vaker en langer. Ervaar bewust de waterstralen op je huid.
  • Raak elke dag veel verschillende voorwerpen aan. Sta stil bij de verschillende texturen en oppervlakken, zoals gladde stenen, geschuurd hout, de verschillende materialen van je kleding, etc.

En wees creatief! Een mooi voorbeeld is de mensgrote Hug Glove van de familie Ellis :-)

Tags: 

Reactie toevoegen